Die Bläser Eichenberger und Gallio haben sich dem Holzblasinstrument und der einfachsten Form der musikalischen Kommunikation – dem Duo – verschrieben.
Saxophon und Klarinette. Zwei analoge Instrumente. Eine intime, persönliche Musik, ein Gespräch, ein Sinnieren, das nicht nur zwischen den beiden Musikern, sondern auf eine transdisziplinäre Art und Weise auch zwischen dem Publikum, dem Raum und den Auftretenden stattfindet. Analog in Zeit und Raum.
Basierend auf einfachsten und unspektakulären Konzepten bewegt sich die Improvisation des Duos. Eine durchlässige in sich gekehrte Musik – eine Meditation mit Zwischentönen.
In creating this distinctive program of
music and titling it Unison Polyphony,
the multifaceted Swiss reedmen Markus
Eichenberger and Christoph Gallio have
implied a seemingly contradictory nature
at the heart of their collaboration – two
instrumental voices that relate to each
other, illogically, by following a shared path
(unison) and different paths (polyphony) at
the same time. (…)
But, to my mind, this duo could be regarded
as cohabitational while neither generally
supportive nor conversational, that is,
agreeing to exist in a common space, contributing
ideas that fit together without
apparent compositional development or
specific points of reference. Often, their
participation seems to avoid the conditioned
impulse of corresponding reaction.
The melody that results, in those moments,
is an unexpected, unpredictable complication
of parts, no longer two distinct voices,
but one integrated event. One plus one
now equals one. (…)
(Auszüge aus den Linernotes von Art Lange zu der im Frühjahr 2022 erscheinenden
CD Markus Eichenberger & Christoph Gallio // Unison Polyphony (HatHut) ezzthetics 1138)